Pak choi

Chińska kapusta, znana też pod nazwą bok choy, staje się coraz bardziej popularna w wielu kuchniach świata.

Pak choi (kapusta chińska, bok choy) to azjatycka odmiana kapusty od tysięcy lat uprawiana przez Chińczyków. Dotychczas mało popularna, ale znajduje coraz więcej zwolenników w różnych częściach świata. Wyróżnia się spośród innych gatunków podłużnymi liśćmi, które są jadalne w całości. Sensorycznie przypomina szpinak, brukselkę i kapustę białą, a im mniejsza główka, tym smak jest delikatniejszy.

Istotnie warto ją poznać, bo oprócz wyjątkowych walorów smakowych, jest też wypełniona wieloma wartościowymi składnikami odżywczymi. Jak większość warzyw jest niskokaloryczna i posiada dużo błonnika, w związku z tym możemy ją jeść bez obaw o negatywny wpływ na naszą figurę. Pak choi dostarcza wielu substancji, które wpływają pozytywnie na nasz organizm. Zawiera ogromne ilości witaminy A, C oraz K. Chińska kapusta zawiera całą gamę przeciwutleniaczy i fitoskładników: flawonoidów i kwasów fenolowych. Dzięki nim wspomaga niszczenie wolnych rodników, ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, oraz wspiera układ odpornościowy. Jest doskonałym źródłem potasu, witamin z grupy B (B1, B3, B6, kwas foliowy), wapnia, żelaza i wielu innych wartościowych makro i mikroelementów. Obecne w Pak choi omega-3 i kwas alfa-linolenowy niewątpliwie przyczyniają się do walki ze stanami zapalnymi działając jednocześnie profilaktycznie w przypadku chorób układu krążenia.

Zastosowanie kapusty pak choi jest uniwersalne – idealnie sprawdza się w wielu wariantach kulinarnych. Można ją jeść na surowo jako składnik surówek, sałatek czy kanapek. My wykorzystaliśmy ją również w przepisie na kiszoną pak choi. Najczęściej występuje w postaci duszonej, zapiekanej czy smażonej jako składnik dań z woka a także jako składnik zup.

Wartości odżywcze pak choi na 100g

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 13
Woda95,32 g
Tłuszcz0,2 g
Białko1,5 g
Popiół0,8
Weglowodany2,18 g
Błonnik1 g
Cukry1,18 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,027 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,096 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,015 g
Cholesterol0 mg
Sód65 mg
Cynk0,19 mg
Miedź0,021 mg
Magnes0,159 mg
Selen0,5 µg
Potas252 mg
Magnez19 mg
Fosfor37 mg
β-Karoten2681 mg
α-kartoen1 mg
Witamina A223 IU
Wapń105 mg
Żelazo0,8 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,04 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,07 mg
Witamina B3 (Niacyna)0,5 mg
Witamina B4 (Cholina)6,4 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,088 mg
Witamina B60,194 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)66 µg
Witamina B120 µg
Witamina C45 mg
Witamina K45,5 µg

Aron Wicha

Dodaj swój komentarz

rondel
Recipes search engine
Przepisy kulinarne