Maliny

Maliny są owocami, które nie tylko pięknie wyglądają i smakują wyśmienicie. Można je z czystym sumieniem zaliczyć do superfoods. To jedne z najbardziej pożądanych owoców w sezonie letnim przez Europejczyków. Już od tysięcy lat są wykorzystywane w medycynie naturalnej. Prawdopodobnie to starożytni Rzymianie rozpowszechnili te owoce jako remedium na wiele chorób. Do dnia dzisiejszego stosuje się ich właściwości lecznicze.

Maliny są źródłem wielu cennych składników odżywczych. Ich prozdrowotne właściwości zawdzięczamy głownie występującym w nich antyoksydantom. Na szczególną uwagę zasługują polifenole, witaminy A oraz C, karotenoidy. Chronią one przed uszkodzeniami błon komórkowych czy materiału genetycznego. Z tego powodu wykazują działanie przeciwnowotworowe, przeciwwirusowe oraz pozytywnie wpływa na stan naszej skóry, włosów i paznokci. Ponadto opóźniają proces starzenia się organizmu. Głównym związkiem aromatycznym w malinach jest keton malinowy, który jest ostatnio wielkim odkryciem wśród lekarzy i dietetyków. Pomijając fakt, że substancja ta daje naszym owocom charakterystyczny zapach, keton malinowy wpływa stymulująco na wydzielanie adiponektyny. Jest to hormon, który odpowiada za prawidłowy metabolizm glukozy i tłuszczów. Dlatego też są to owoce dozwolone, a wręcz wskazane na dietach redukcyjnych.

W malinach znajdziemy również mnóstwo składników mineralnych. Są to potas, wapń, fosfor, cynk, magnez, mangan i wiele innych. Również duża zawartość błonnika ma zbawienny wpływ na walory zdrowotne malin. Wszystkie te kompotenty tworzą z tych małych, niepozornych owoców bombę witaminową o szerokim spektrum działania. Najważniejsze spośród właściwości prozdrowotnych malin możemy wyróżnić: działanie przeciwnowotworowe, przeciwgorączkowe, wzmacniające układ krążenia. Ponadto działają pozytywnie na układ pokarmowy i narządy wewnętrzne a także są wskazane przy odchudzaniu.

Maliny mają szerokie zastosowanie kulinarne, głównie jako składnik deserów. Możemy z nich przygotować dżemy, soki, koktajle. Genialnie pasują do słodkich wypieków lub deserów na zimno, lodów czy sorbetów. Świeże owoce możemy mrozić – proces ten pozwoli zachować najwięcej składników odżywczych.

Wartości odżywcze dla 100g:

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 52
Woda85,75 g
Tłuszcz0,65 g
Białko1,2 g
Popiół0,46
Weglowodany11,94 g
Błonnik6,5 g
Cukry4,42 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,019 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,375 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,064 g
Cholesterol0 mg
Sód1 mg
Cynk0,42 mg
Miedź0,09 mg
Magnes0,67 mg
Selen0,2 µg
Potas151 mg
Magnez22 mg
Fosfor29 mg
β-Karoten12 mg
α-kartoen16 mg
Witamina A2 IU
Wapń25 mg
Żelazo0,69 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,032 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,038 mg
Witamina B3 (Niacyna)0,598 mg
Witamina B4 (Cholina)12,3 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,329 mg
Witamina B60,055 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)21 µg
Witamina B120 µg
Witamina C26,2 mg
Witamina K7,8 µg

Aron Wicha

Dodaj swój komentarz

rondel
Recipes search engine
Przepisy kulinarne