Masło

Masło to jeden z produktów, którego nie powinno zabraknąć w diecie każdego człowieka. Jest to produkt pochodzenia zwierzęcego. W dzisiejszych czasach produkcja masła polega na odseparowaniu tłuszczu z mleka krowiego, rzadziej z owczego lub koziego. Historia starożytna mówi, że mleko kobyle również bywało surowcem. Prawdziwe masło powinno zawierać powyżej 82% tłuszczu.

Tłuszcz mleczny jest niepowtarzalny pod wieloma względami. Dominującym składnikiem tego produktu są kwasy tłuszczowe – ok. 65% nasyconych i nawet do ok. 35% nienasyconych. Jednak nie może on konkurować pod tym względem z olejami roślinnymi. Bez nich nie udałoby się zapewnić odpowiedniej ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. W maśle znajdziemy również niewielkie ilości białka, węglowodanów oraz wody. Oprócz tego, jest bogatym źródłem witamin A i beta-karotenu, D, E, a także wielu innych mikro i makroskładników generujących wiele korzyści dla organizmu ludzkiego.

Długołańcuchowe NKT zawarte w maśle, mają działanie przeciwzapalne, bakteriobójcze i przeciwnowotworowe – zwłaszcza w kontekście jelita grubego. Krótko- i średniołańcuchowe NKT, których nie znajdziemy w innych jadalnych tłuszczach, nasilają to działanie. Dodatkowo są łatwo dostępnym źródłem energii dla narządów wewnętrznych. Tłuszcze trans zawarte w maśle uważane są jako korzystne dla zdrowia. Weźmy pod uwagę sprzężony kwas linolowy CLA, który ma szerokie działanie prozdrowotne. Wspomaga proces odchudzania – pomaga redukować tkankę tłuszczową i intensyfikuje procesy metaboliczne. Ponadto przypisuje mu się też działanie przeciwnowotworowe, immunostymulujące i przeciwmiażdżycowe.

Witamina D zawarta w maśle ma nieoceniony wpływ na proces mineralizacji kości. Jest niezbędna w diecie dzieci dla właściwego rozwoju ich szkieletu oraz ochrony przed krzywicą. W przypadku dorosłych zapobiega osteoporozie oraz jest wykorzystywana przy leczeniu cukrzycy. Z kolei witamina A, która również występuje w tym produkcie, wpływa korzystnie na błony śluzowe i skórę. Przy jej udziale wytwarzana jest rodopsyna odpowiedzialna za prawidłowe widzenie.

Nieprawidłowo lub zbyt długo przechowywane masło ulega procesowi oksydacji lub hydrolizy – jełczeje. Jest to niepożądany proces, podczas którego powstają substancje toksyczne i dochodzi do utraty wartościowych substancji jak witaminy czy egzogenne kwasy tłuszczowe. Dlatego powinniśmy przechowywać je w chłodnym, suchym i zaciemnionym miejscu, najlepiej w lodówce.

Z masła możemy uzyskać masło klarowane – ghee. Uzyskujemy je w procesie powolnego podgrzewania, co pozwala na oczyszczenie go z białka – kazeiny, laktozy, wody i osadu. W rezultacie otrzymujemy czysty, półpłynny tłuszcz mleczny o charakterystycznym orzechowym aromacie i intensywnie żółtym kolorze. Jest również mniej podatne na jełczenie – dłużej zachowuje świeżość. Masło klarowane idealnie nadaje się do smażenia – ma wyższą niż zwykłe masło teperaturę dymienia (nawet 250°C). Jest to tłuszcz, który powinien znaleźć się w każdej kuchni – do ryb, delikatnych mięs, sosów.

Wartości odżywcze dla 100g:

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 717
Woda15,87 g
Tłuszcz81,11 g
Białko0,85 g
Popiół2,11
Weglowodany0,06 g
Błonnik0 g
Cukry0,06 g
Kwasy tłuszczowe nasycone51,368 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone3,043 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone21,021 g
Cholesterol215 mg
Sód643 mg
Cynk0,09 mg
Miedź0 mg
Magnes0 mg
Selen1 µg
Potas24 mg
Magnez2 mg
Fosfor24 mg
β-Karoten158 mg
α-kartoen0 mg
Witamina A684 IU
Wapń24 mg
Żelazo0,02 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,005 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,034 mg
Witamina B3 (Niacyna)0,042 mg
Witamina B4 (Cholina)18,8 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,11 mg
Witamina B60,003 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)3 µg
Witamina B120,17 µg
Witamina C0 mg
Witamina K7 µg

TasteBook Team

Dodaj swój komentarz

Katalog Smaków - Przepisy kulinarne na każdą okazję i wyszukiwarka przepisów mytastepol.com FlyB - KulinariarondelBaza przepisów kulinarnych Przepisy kulinarne