Rukola

Pochodzenie

Rukola, inaczej rokietta siewna należy do rodziny roślin krzyżowych. Jest powszechnie wykorzystywana w kuchni śródziemnomorskiej, skąd oryginalnie pochodzi. Jest podstawowym składnikiem wielu dań pochodzących z jej rodzimego regionu, bardzo często stanowi dodatek do potraw. Rukolę znali już starożytni Rzymianie – zarówno liście jak i nasiona, ze względu na wartościowe olejki eteryczne oraz działanie jako afrodyzjak. Hindusi produkują z nasion olej, którego używają jako konserwant do warzyw. Do Polski zawitała stosunkowo niedawno, bo w latach 80. XX wieku, ale coraz bardziej zyskuje na popularności ze względu na swoje walory smakowe i zdrowotne.

Rukola jest warzywem o lekko orzechowej i pikantnej nucie smakowej. Rukola ogrodowa i sałatkowa, czyli ta, która jest powszechnie dostępna w sklepach, jest delikatniejsza i ma mniejsze listki. Zdecydowanie bardziej intensywna, czasami wręcz gorzka w smaku jest rukola dzika. Niewiarygodne, że ta cudownie aromatyczna roślina była kiedyś używana jako chwast. Dzisiaj została doceniona za jej niesamowite wartości.

Właściwości

Terapeutyczne działanie rukoli przypisujemy nie tylko jej liściom, ale również nasionom. Jest ona bogata w foliany, witaminę A oraz C. Znajdziemy w niej również wapń, potas oraz żelazo. Za jej goryczkę odpowiedzialne są aminokwasy siarkowe. Dzięki nim możemy jej przypisać też właściwości bakteriobójcze. Roślina ta wykazuje działanie antynowotworowe dzięki zawartości antyoksydantów i glukozynolanom. Rukola wspiera układ krwionośny, pomaga w zwalczaniu anemii. Jest bogata w błonnik pokarmowy, na czym zyskuje nasz układ trawienny. Łagodzi wzdęcia, bóle brzucha, zgagę. Wspomaga odchudzanie.

Zastosowanie w kuchni

Rukola dodaje potrawom niesamowitego aromatu. Możemy ją użyć jako podstawowy składnik sałatek, ale też jako dodatek do pizzy, kanapek czy nawet zup i sosów. Naszą roślinkę możemy uprawiać w przydomowym ogródku lub na balkonie, dzięki czemu zawsze możemy skorzystać z walorów rukoli.

Wartości odżywcze dla 100g produktu:

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 25
Woda91,71 g
Tłuszcz0,66 g
Białko2,58 g
Popiół1,4
Weglowodany3,65 g
Błonnik1,6 g
Cukry2,05 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,086 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,319 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,049 g
Cholesterol0 mg
Sód27 mg
Cynk0,47 mg
Miedź0,076 mg
Magnes0,321 mg
Selen0,3 µg
Potas369 mg
Magnez47 mg
Fosfor52 mg
β-Karoten1424 mg
α-kartoen0 mg
Witamina A119 IU
Wapń160 mg
Żelazo1,46 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,044 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,086 mg
Witamina B3 (Niacyna)0,305 mg
Witamina B4 (Cholina)15,3 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,437 mg
Witamina B60,073 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)97 µg
Witamina B120 µg
Witamina C15 mg
Witamina K108,6 µg

TasteBook Team

Dodaj swój komentarz

rondel
Recipes search engine
Przepisy kulinarne