Cytryna

CHARAKTERYSTYKA

Cytryna zwyczajna to roślina należąca do rodzaju Citrus z rodziny rutowatych. Rośnie na 2,5-3 metrowych drzewach z charakterystycznymi, liśćmi i biało-purpurowymi kwiatami. Owoc cytryny to zielona, lekko podłużna jagoda, która w formie dojrzałej nabiera znanego wszystkim żółtego koloru. Jej pochodzenie nie zostało ostatecznie wyjaśnione, przypuszcza się że są to Chiny lub północne Indie. W Europie pokazała się po raz pierwszy we Włoszech, ok. III w. Obecnie największymi producentami cytryn są Amerykanie, Włosi i Hiszpanie. Jest dość wymagającą rośliną, do prawidłowego rozwoju potrzebuje silnego słońca, ciepła i dużej wilgotności. Dlatego też najpiękniejsze cytrynowe gaje znajdują się w krajach śródziemnomorskich.

SKŁADNIKI ODŻYWCZE

Powszechne przekonanie, że owoc ten zawiera ogromne ilości witaminy C o dziwo jest błędne, bo istnieje co najmniej kilkanaście produktów spożywczych, które zawierają jej proporcjonalnie więcej (np. pietruszka). Niemniej jednak cytryna jest bardzo zdrowym owocem. Zawiera ona mnóstwo polifenoli, głównie flawonoidów, które mają pozytywny wpływ na kondycję naczyń krwionośnych, łagodzą objawy przewlekłego zapalenia płuc i obniżają stężenie lipidów we krwi a także wspiera układ odpornościowy.

Jest skarbnicą witamin i minerałów. Oprócz słynnej witaminy C, znajdziemy w niej również witaminy: P (która chroni wit. C przed utlenianiem), A, witaminy z grupy B, E, a także rutynę, która wzmacnia naszą odporność. Ponadto cytryna to również bogate źródło sodu, potasu, magnezu czy wapnia.

WŁAŚCIWOŚCI

Badania mówią, że cytryna wykazuje właściwości przeciwalergiczne, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne. Surowcem, który pozyskiwany jest ze skórki owocu jest olejek cytrynowy. Ma on również wszechstronne zastosowanie w medycynie, aromaterapii, kosmetologii. Stosuje się go do inhalacji, przy produkcji kosmetyków oraz leków. Jest silnym przeciwutleniaczem, który skutecznie wychwytuje wolne rodniki, co jest istotne w powyższych dziedzinach. Może być również skuteczny w w walce z owadami.

ZASTOSOWANIE

Owoce i sok z cytryny w kuchni są niezastąpione w wielu przepisach. Zaczynając od klasycznej lemoniady, gdzie jest podstawowym składnikiem, poprzez desery, np. kremy (lemon curd), lody i sorbety, dodatek do ryb i mięs, po bardziej kontrowersyjne potrawy, jak np. jej kiszone owoce. Próbowaliście już?

Picie wody z cytryną daje również szereg korzyści dla naszego zdrowia. Przede wszystkim, szklanka takiego napoju wypijana każdego poranka na czczo wspomaga układ pokarmowy i trawienny. Cytryna działa alkalizująco i detoksykująco, a więc pomaga odkwasić nasz organizm i wyeliminować nadmiar toksyn znajdujących się w naszych narządach i tkankach.

WARTOŚCI ODŻYWCZE DLA 100G PRODUKTU:

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 29
Woda88,98 g
Tłuszcz0,3 g
Białko1,1 g
Popiół0,3
Weglowodany9,32 g
Błonnik2,8 g
Cukry2,5 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,039 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,089 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,011 g
Cholesterol0 mg
Sód2 mg
Cynk0,06 mg
Miedź0,037 mg
Magnes0,03 mg
Selen0,4 µg
Potas138 mg
Magnez8 mg
Fosfor16 mg
β-Karoten3 mg
α-kartoen1 mg
Witamina A1 IU
Wapń26 mg
Żelazo0,6 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,04 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,02 mg
Witamina B3 (Niacyna)0,1 mg
Witamina B4 (Cholina)5,1 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,19 mg
Witamina B60,08 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)11 µg
Witamina B120 µg
Witamina C53 mg
Witamina K0 µg

TasteBook Team

Dodaj swój komentarz

rondel
Recipes search engine
Przepisy kulinarne