Natka pietruszki

ZASTOSOWANIE

Natka pietruszki jest jedną z najczęściej stosowanych przypraw. Dodaje intensywny aromat i kolor potrawom. Pasuje nie tylko jako dodatek do zup, sosów, mięs. Idealnie sprawdza się także w koktajlach warzywnych i owocowych, dipach i farszach. Oprócz tego, że poprawia smak, zapach i wygląd, warto zwrócić uwagę na jej walory zdrowotne.

WARTOŚCI ODŻYWCZE

Pietruszka nie bez powodu nazywana jest superfoodem, ponieważ zawiera bardzo dużą gęstość odżywczą. Spośród najbardziej wartościowych mikroelementów możemy wyróżnić przede wszystkim ogromną zawartość witamin. Garść natki tej zielonej przyprawy zawiera aż 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Znajdziemy w niej również dużo witamin. Między innymi witaminę K, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6), witaminę E, kwas foliowy, prowitaminę A. Spośród minerałów na szczególną uwagę zasługują żelazo, potas, wapń, cynk.

WARTOŚCI ZDROWOTNE

Tak bogata ilość składników odżywczych znajdująca się w natce pietruszki sprawia, że jest skarbnicą zdrowia. Wpływa ona pozytywnie na nasz układ odpornościowy oraz uszczelnia naczynia krwionośne. Ma właściwości antyseptyczne i wykazuje działanie moczopędne, w związku z czym wykazuje pozytywne działanie przy problemach z nerkami i pęcherzem. Po natkę pietruszki powinny sięgnąć osoby z anemią ze względu na obecność żelaza, witaminy C i kwasu foliowego. Swój intensywny zielony kolor zawdzięcza chlorofilowi. W jego skład wchodzi magnez, zatem jest idealna dla osób, które są narażone na jego niedobory. Zawarta w pietruszce mirystycyna, a także antyoksydanty i flawonoidy pomagają chronić nasz organizm przed zachorowaniem na nowotwory. Ponadto ma zbawienny wpływ na układ trawienny, zapobiega wzdęciom, usuwa toksyny i nadmiar wody z organizmu. Pietruszka odświeża oddech. Żucie jej natki pomaga zabić nieprzyjemny zapach z ust.

ZAGROŻENIA

Oprócz niesamowicie pozytywnych walorów odżywczych natka pietruszki zawiera również szczawiany, dlatego powinniśmy zachować umiar w jej spożywaniu. Największe profity z jej spożywania uzyskamy nie przekraczając dziennie 50-100 g tej przyprawy. Większe spożycie może być toksyczne dla organizmu.

Składniki odżywcze znajdujące się w naci są w większości termolabilne, dlatego też najlepiej jeść ją bez poddawania obróbce termicznej, gotować ją jak najkrócej. Do zup czy sosów najlepiej dodawać ją bezpośrednio przed podaniem.

Wartości odżywcze na 100g

NazwaIlość
Wartość energetyczna (kcal) 36
Woda87,71 g
Tłuszcz0,79 g
Białko2,97 g
Popiół2,2
Weglowodany6,33 g
Błonnik3,3 g
Cukry0,85 g
Kwasy tłuszczowe nasycone0,132 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone0,124 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone0,295 g
Cholesterol0 mg
Sód56 mg
Cynk1,07 mg
Miedź0,149 mg
Magnes0,16 mg
Selen0,1 µg
Potas554 mg
Magnez50 mg
Fosfor58 mg
β-Karoten5054 mg
α-kartoen0 mg
Witamina A421 IU
Wapń138 mg
Żelazo6,2 mg
Witamina D0 IU
Witamina B1 (Tiamina)0,086 mg
Witamina B2 (Ryboflawina)0,098 mg
Witamina B3 (Niacyna)1,313 mg
Witamina B4 (Cholina)12,8 mg
Witamina B5 (Niacyna)0,4 mg
Witamina B60,09 mg
Witamina B9(Kwas foliowy)152 µg
Witamina B120 µg
Witamina C133 mg
Witamina K1640 µg

TasteBook Team

Dodaj swój komentarz

Katalog Smaków - Przepisy kulinarne na każdą okazję i wyszukiwarka przepisów mytastepol.com FlyB - KulinariarondelBaza przepisów kulinarnych Przepisy kulinarne